Wednesday, September 4, 2013

20 sen aje?

Semenjak semalam baik di FB mahupun blog semua bercerita pasal minyak naik harga. Ada yang naik minyak dengan berita ni,ada yang tak peduli, ada yang sokong dan ada yang redhoo je la..
Bagi aku plak of kos la aku kecewa dengan berita kenaikan ni yang datang di saat aku dan keluarga baru nak menikmati lebihan gaji untuk belanja bulanan. Habis la lari budget kos minyak kete dgn belanja dapur aku nanti. Tapi diorang bukannye amik tau pun kan..

Pagi tadi 1 day kete aku di isi minyak RM2.10 yang kononnya bersubsidi. Tapi sambil laki aku isi minyak, aku tengok kt tepi pam minyak tu diorg letak senarai harga sebenar dna harga subsidi untuk RON95 dan diesel. Yang aku x paham mcmana RON95 yg dikatakan bersubsidi dan kurang bermutu dari RON97 boleh lagi mahal hrganya dari RON97???

Harga RON95 tanpa subsidi kalo x silap aku RM2.73 dan harga RON97(tiada subsidi) RM2.70. Camana bole jadi camni? Apsal RON95 lagi mahal dari RON97? Tiba-tiba aku rasa macam cerita subsidi minyak ni semua mcm tak betul...Logik ke tak logik korang rasa?

Yang lagi rasa macam hampeh bila menteri bg plak cadangan nak kaji untuk perkenalkan semula RON92.. Itu je ke jalan penyelesaian untuk kami? Patutnya usaha bagi yang terbaik untuk kami, ini makin teruk plak yg nak di bagi..ape ke hal ni yop oiiiii....

haih entahla...Kononnya harga barang akan di pantau dan di kawal..tapi bole ke diorg nk tgk harga setiap barang satu malaysia ni? Mustahil sangat yop oi...tapi xpe...kami sedia untuk tengok keberkesanan ayat2 kome semua ye...

Letih aku nengok malaysia yang makin hari makin sakit...Kesian kat malaysia aku ni..


2 comments: