Tuesday, April 23, 2013

BULLY



semalam aku ada tengok satu dokumentari pasal isu buli kat sekolah di USA. Memang teruk masalah buli kt sana sampai budak yang kene buli sanggup bunuh diri(kita yg islam jgn gatei2 nak bunuh diri ye) sebab dah x tahan di buli & xde sape yang peduli untuk tolong budak2 yg dibuli ni even pihak sekolah mcm lepas tangan.

Kebanyakan orang mula peduli pasal buli ni hanya bila ada nyawa anak-anak yg dah melayang. Tapi yang sedihnye, parents budak2 yg commit suicide ni sedaya upaya nak bangkitkan awareness among parents,kids and community tapi pihak sekolah sendiri mcm nak lepas tangan dan anggap kes2buli ni is just a phase for all children and they just have to get over it!

Yg aku tengok dalam dokumentari tu, budak2 yg membuli lepaps gitu je tapi yg kene buli plak kene soal macam2 mcm pesalah besar. Ada parents yg dtg jumpe principle mntak ank dia tukar bas since anak2 dia hari2 kene buli tapi that lazy principle just say: well, i'm not gonna lying to you but there's nothing i can do about it.." aku macam "whut the heck????" ko dah principle, do something la!!

KAlo aku jadi mak bapak budak tu, harus aku amuk kt bilik principle tu. Makan gaji buta ke ape..teruk betul...Menangis mak budak tu dgr principle tu ckp gitu...kalo korang ape perasaan?

Skang kita tengok kat malaysia plak...aku tengok gejala buli ni dah makin menular kt sekolah-skeolah anak2 kita... Ramai budak2 lebih berminat nak jadi samseng xguna daripada jadi org yg berjaya,ada masa depan. Serius aku xpaham apa yg budak2 ni pikir...Ingat macho sangat ke tunjuk gengster korang dengan buli org lain? Korang ingat org akan sanjung korang ke? Spender pun mak bapak dok bei, ada hati nak jadi gengster????

Ntahla...aku jadi geram plak smpai nk tulis xde idea...aku tinggalkan korang untuk buat penilaian sendiri...end.

No comments:

Post a Comment